Rattfylleri

Idag satt vi i aulan hela dagen och lyssnade på trafikinformation, säkerhet i trafiken och rattfylleri. Jag blev så berörd. En kille höll föreläsning, eller berätta om sin historia. Han förlorade sin son i en bilolycka. Det var alkohol inblandat. Han satte sig i en bil och hans kompis körde. De båda var påverkade men bestämde sig för att ta bilen ändå.
Det var så starkt av honom att stå där och berätta. Jag skulle nog inte klara av det, fast det vet jag ju inte. Har inte varit med om något sådant. Han kan inte få tillbaka sin son i livet, inte på något sätt. Men det han känner att han kan göra är att informera dagens ungdomar om vad som kan hända om man kör påverkad. Det är inte okej!
Jag har aldrig riktigt varit så insatt i rattfylleri. Jag har inte riktigt förstått vad som kan hända. När jag var mindre och ville att pappa skulle köra mig till affären, och han hade druckit, fortsatte jag tjata. "Men det är ju bara ett glas vin, då kan du ju köra"! Men det är inte så. Det spelar ingen roll om du har lite alkohol i kroppen. Det är farligt det med, och det dödar.
Det som orsakar mest dödsolyckor i trafiken beror oftast på alkohol och hög hastighet. Och tänk då dessa två i kombination med varandra.
En sak jag tycker är skrämmande är att rattfyllerister finns överallt. Omvetvetet ser du minst en rattfyllerist om dagen. Jag vet inte om det är en myt, men jag har hört att så många taxibilar du ser om dagen, så många rattfyllerister ser du med, eller ja, bilarna de sitter i.
Usch. Jag tycker det är hemskt.
Bestäm dig bara för att aldrig ta beslutet att köra påverkad, eller åka med någon som är påverkad! Det kostar liv.



Publicerat i
#1 / / Sofie:

hoppas du haft en bra dag! :)

#2 / / Alexandra:

sv: hihi okej ja har lagt till dig på bloglovin nu:)

#3 / / Sofie:

ja de hade jag :)

planer idag?

#4 / / Amy.C:

ah? vilken film?:p

#5 / / Amy.C:

jaha nu vt jag:p hehe.^^



jag fattade ingentingpå den aså:S